Olympisch aardewerk
Vanavond beginnen de Olympische Spelen in Parijs. Wij kijken uit naar de geweldige prestaties van al die topatleten en hopen alvast op enkele Belgische medailles. In de tussentijd gingen we in onze collectie op zoek naar wat “Olympisch Aardewerk” om onze eigen versie van de iconische Olympische ringen te maken.
De Olympische ringen, ontworpen door Pierre de Coubertin in 1913, zijn een symbool van hoop, vrede en de universele kracht van sport. Ze vertegenwoordigen de vijf bewoonde continenten en de kleuren van alle nationale vlaggen die destijds bekend waren. De verstrengeling van de ringen staat voor samenwerking en solidariteit tussen naties en reflecteert de Olympische idealen.
“Olympisch aardewerk”
Blauw: Faience bord (ø19 cm)
Dit wit bord met blauwe florale versiering is gemaakt van faience, een soort geglazuurd aardewerk.
Faience wordt gekenmerkt door een tin- of loodglazuurlaag die meestal over een poreus, keramisch lichaam wordt aangebracht. Deze techniek zorgt voor een helder en kleurrijk eindproduct, populair in de 17e en 18e eeuw.
Zwart: Terra Nigra bord (50-100 na Chr., ø16,3 cm)
Dit vroeg-Romeins bord van terra nigra valt op door zijn typerende zwarte kleur. Aan de binnenzijde zijn twee radstempelcirkels en een centraal figuratieve stempel zichtbaar.
Het bord is geclassificeerd als type Holwerda 81f / Deru A42.
Rood: Terra Sigillata napje (150-200 na Chr., ø12 cm)
Terra sigillata, het luxe aardewerk uit de Romeinse periode, staat bekend om zijn glanzende afwerking.
Dit napje van het type Dragendorff 32 draagt een rozetstempel aan de binnenzijde, bestaande uit twee cirkels en elf puntjes. Dezelfde rozetstempel werd ook gevonden in Elewijt.
Geel: Rood aardewerk bord (1700-1800, ø15 cm)
Dit bordje, vervaardigd in Brugge door een lokale pottenbakker, diende vermoedelijk als onderzetter voor theekopjes.
Het bord is bedekt met een witte sliblaag en gedecoreerd met ronde stipjes van kleipap, afgewerkt met een kleurloze loodglazuurlaag die het geel doet kleuren.
Groen: Rood aardewerk kom (1500-1700)
Deze kom heeft een beperkte loodglazuurlaag aan de buitenkant, maar de binnenkant is volledig bedekt met een groene glazuur, typisch voor ‘Brugs Hoogversierd aardewerk’.
De kom lijkt het meest op type 101, maar de rand loopt ietwat naar binnen toe en de
lobvoeten zijn afgebroken (er is wel een aanzet).