Nieuwe uitdaging: Vondsten(f)luisteraars
Op maandag 23 oktober lanceerden we samen met gemeente Beernem een spannend nieuw educatief project: ‘Vondsten(f)luisteraars’. In de uitdaging ‘Vondsten(f)luisteraars’ ontdekken leerlingen intrigerende archeologische voorwerpen uit Beernem, Brugge, Damme, Jabbeke, Knokke-Heist, Oostkamp, Torhout en Zedelgem. Deze archeologische objecten onthullen fascinerende verhalen en brengen culturele thema’s zoals identiteit, symboliek, propaganda, geluk, zelfzorg… en nog veel meer, terug tot leven!
Leerlingen worden Vondsten(f)luisteraars
In oktober 2021 lanceerden we al de educatieve website 123archeologie.be. De archeologische uitdagingen van ‘123 Archeologie!’ hebben inmiddels het hart van leerlingen in heel Vlaanderen veroverd. Nu, twee jaar later, breiden we deze succesvolle educatieve ervaring uit met ‘Vondsten(f)luisteraars’.
“’Vondsten(f)luisteraars’ is een absolute meerwaarde voor elke school die aan de slag wil met lokaal erfgoed.” vertelt schepen Patricia Waerniers. “Het project is mogelijk dankzij de subsidieaanvraag door gemeente Beernem bij het bovenlokaal cultuurdecreet, in samenwerking met Raakvlak. Daarnaast zijn er nog vele andere partners nauw betrokken: de andere gemeentes uit het werkingsgebied van Raakvlak, VIVES Hogeschool, verschillende heemkundige kringen en erfgoedverenigingen, Oetang Learning Designers, Histories vzw… De resultaten zijn zowel opwindend als educatief.”
Het project werd uitvoerig getest in verschillende scholen, waaronder VBS De regenboog in Beernem en VBS De Wassenaard in Jabbeke. Zowel de leerlingen als leerkrachten waren bijzonder enthousiast.
Juf Leen van VBS De regenboog getuigt:
“Dit was een meer dan geslaagde les. De leerlingen voelden zich vereerd dat ze mochten deel uitmaken van het project en als eerste aan de slag mochten met de opdrachten. Bovendien komt alles wat ze leren uit hun eigen leefwereld, hun eigen regio. Dat maakt het heel herkenbaar.”
Juf Ingrid en Sofie van De Wassenaard getuigen:
“De workshop is bijzonder boeiend en leerrijk. Er is een goede combinatie tussen archeologie, cultuur en creativiteit. De zinvolle en toffe opdrachten spreken de fantasie van de kinderen enorm aan. De kinderen leren bijzonder veel bij in interactieve en creatieve opdrachten. Ze zijn heel enthousiast en willen hier zeker méér over leren!”
Leren over archeologie
Bij de start van de uitdaging ‘Vondsten(f)luisteraars’ duiken leerlingen virtueel in het 360°-depot op de website 123archeologie.be en gaan ze op zoek naar de doos met vondsten uit hun eigen gemeente. De doos kunnen ze vervolgens ontlenen om met de vondsten aan de slag te gaan in de klas. De vondsten zijn hyperrealistische replica’s, ge-3D-print door Maaklab VIVES Hogeschool en vervolgens met zorg geschilderd door Raakvlak.
Voor elk van de 8 gemeenten in het werkingsgebied van Raakvlak (Brugge, Beernem, Damme, Jabbeke, Knokke-Heist, Oostkamp, Torhout en Zedelgem) is er een unieke doos met telkens twee vondsten. Deze werden geselecteerd in overleg met de heemkundige kringen, erfgoedverenigingen en lagere scholen in de gemeenten. De vondsten variëren van een prehistorische pijlpunt tot een Romeinse beker, een middeleeuwse speelgoedridder tot zelfs een Duits naamplaatje uit de Tweede Wereldoorlog. De selectie weerspiegelt de diversiteit van de rijke archeologische collectie van Raakvlak.
De leerlingen beginnen vervolgens aan een grondige studie van de vondst. Ze beluisteren het boeiende verhaal achter het object via een interview tussen de vondst en een archeoloog van Raakvlak. Door goed te luisteren, ontdekken ze dat er veel meer achter een vondst zit dan je op het eerste zicht zou denken. De stemmen voor de vondsten werden verzorgd door leerlingen uit lokale scholen en leden van verschillende heemkundige kringen.
Leren door archeologie
Het begint met archeologie, maar gaat veel verder. De ontdekkingsreis leidt hen vervolgens naar bredere culturele thema’s zoals identiteit, symboliek, propaganda, geluk, zelfzorg, enzovoort. Ze voeren kritisch bronnenonderzoek uit rond het thema en gaan hier op een creatieve manier mee aan de slag. Leerlingen brengen hun bevindingen tot uiting in kunsttentoonstellingen, modeshows, schimmenspelen en meer. Daardoor sluit ‘Vondsten(f)luisteraars’ ook naadloos aan bij de lessen muzische vorming en het ontwikkelen van de eigen expressiemogelijkheden.
Pascal Ennaert, voorzitter van Raakvlak:
“Dankzij 123archeologie maakten honderden klassen kennis met de archeologische praktijken. Met dit vervolgtraject proberen we de leerlingen te doen inzien dat archeologie geen ver-van-hun-bedshow is, maar ook draait rond culturele thema’s. Aan de hand van duplicaten van artefacten worden ze getriggerd om op onderzoek te gaan en deze te vergelijken met ons eigentijds doen en laten. Een prehistorische pijlpunt daagt hun uit om trendzetters te worden, een Gallo-Romeinse nagel doet hen nadenken over geluk en ongeluk, een middeleeuws pelikaanhoofdje leidt hen naar een onderzoek over symboliek…”
Op reis doorheen tijd én cultuur met ‘Vondsten(f)luisteraars’
Benieuwd naar de nieuwe archeo-challenge ‘Vondsten(f)luisteraars’? Ga de uitdaging aan en laat je verrassen door een archeologisch object uit je buurt voor een reis door tijd én cultuur. Je vind de nieuwe uitdaging op 123archeologie.be. Daarop vind je ook alle informatie voor het ontlenen van de dozen met archeologische vondsten.